4  ژانویه 2022- دانشمندان دانشگاه بیرمنگام پس از تحقیقاتی که برای اولین بار میزان تأثیر یک بیماری مرتبط با تومورهای خوش خیم آدرنال را بر دیابت نوع 2 و فشار خون بالا نشان داد، خواستار تغییر در سیاستهای مراقبت های بهداشتی شدند. آنها نشان دادند که تا 10 درصد از بزرگسالان دارای یک تومور یا توده خوش خیم به نام اینسیدنتالوما[1] در غدد آدرنال[2] خود هستند. این توده ها می توانند با تولید بیش از حد هورمون ها از جمله هورمون استروئیدی استرس یعنی "کورتیزول" مرتبط باشند که می تواند منجر به دیابت نوع 2 و فشار خون بالا شود. مطالعات کوچک قبلی نشان داده اند که از هر سه مورد اینسیدنتالوما آدرنال، یک مورد کورتیزول اضافی تولید می‌کند، وضعیتی که "ترشح کورتیزول اتونوموس خفیف(MACS[3]) " نامیده می‌شود.

یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی به رهبری دانشگاه بیرمنگام در بریتانیا، بزرگترین مطالعه آینده‌نگر را بر روی بیش از 1305 بیمار مبتلا به اینسیدنتالوما آدرنال، برای ارزیابی خطر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت نوع 2 و تولید کورتیزول در آنها انجام دادند و بیماران با و بدونMACS را با هم مقایسه نمودند. این مطالعه همچنین اولین مطالعه ای است که با تجزیه و تحلیل کورتیزول و هورمون های مرتبط با آن، توسط طیف سنجی جرمی نمونه های ادرار 24 ساعته ی جمع آوری شده، تجزیه و تحلیل دقیقی از تولید هورمون استروئیدی در بیماران انجام داد.

یافته‌های این مطالعه که در مجلهAnnals of Internal Medicine منتشر شده است، نشان می‌دهد که شیوعMACS  ، بسیار بالا‌تر از گزارشات قبلی است، بطوریکه تقریباً از هر دو بیمار مبتلا به اینسیدنتالوما آدرنال در این مطالعه، یک نفر دچار MACS بود. شایان ذکر است، 70 درصد بیماران مبتلا بهMACS زن و بیشتر آنها در سن یائسگی (بالای 50 سال) بودند. محققان اکنون تخمین می زنند که تا 1.3 میلیون بزرگسال در بریتانیا می توانند دچارMACS باشند. با توجه به اینکه از هر سه بیمار حدود دو نفر زن هستند، MACSبه طور بالقوه یکی از عوامل کلیدی در سلامت متابولیک زنان به ویژه پس از یائسگی، محسوب می شود.

نویسنده اول این مقاله، دکتر الساندرو پریت، از موسسه تحقیقات متابولیسم و ​​سیستم های دانشگاه بیرمنگام، گفت: ما مشاهده کردیم که در مقایسه با افرادی که MACS نداشتند، بیماران مبتلا به MACS بیشتر در معرض فشار خون بالا هستند و به سه یا تعداد بیشتری قرص کاهنده ی فشار خون نیاز دارند. هنگامی که به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 نگاه کردیم، احتمال درمان با انسولین در بیماران مبتلا بهMACS ، دو برابر بیشتر بود، که نشان می دهد سایر داروهای دیابت به مدیریت سطح قند خون آنها کمک نکرده اند. مطالعه ما نشان داد کهMACS  بسیار شایع است و یک شرایط خطر مهم برای فشار خون بالا و دیابت نوع 2، به ویژه در زنان مسن است، و تأثیر MACS بر فشار خون بالا و خطر دیابت نوع 2 ، تاکنون دست کم گرفته شده است.

پروفسور Wiebke Arlt، نویسنده ارشد این مقاله از موسسه تحقیقات متابولیسم و ​​سیستم های دانشگاه بیرمنگام، گفت: مطالعات قبلی نشان داده اند که MACS با سلامت ضعیف ارتباط دارد. با این حال، مطالعه ی ما بزرگترین مطالعه ای است که تاکنون به طور قطعی میزان این خطر را مشخص نمود و شدت فشار خون بالا و دیابت نوع 2 را در بیماران مبتلا به MACS، نشان داد. ما امیدواریم که این تحقیق توجهات را به MACS جلب کند و آگاهی از تأثیر آن بر سلامت را افزایش دهد. ما خواهان آزمایش همه ی بیماران ناقل اینسیدنتالوما آدرنال، برای MACS هستیم، همچنین معتقدیم که فشار خون و سطح قند خون آنها به طور منظم اندازه‌گیری ‌شود. بودجه ی این مطالعه توسط دیابت انگلستان، کمیسیون اروپا، شورای تحقیقات پزشکی و صندوقClaire Khan  در بیمارستان های دانشگاهی خیریه بیرمنگام تامین شد.

دکتر لوسی چمبرز، رئیس ارتباطات تحقیقاتی در دیابت انگلستان، گفت: این تحقیق مهم نشان می دهد که MACS که بیماری مرتبط با تومورهای خوش خیم آدرنال می باشد، بسیارشایع تر از تخمینهای پیشین است و ممکن است بیش از آنچه قبلاً تصور می شد تأثیر منفی بر سلامتی، از جمله افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 داشته باشد. این یافته ها نشان می دهد که غربالگری MACS می تواند به شناسایی افراد مبتلا به این بیماری، به ویژه زنان، که این بیماری در آنها شایع تر است، کمک کند، تا از حمایتها و مداخلات لازم برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، بهره مند شوند. ما مشتاقانه منتظر تحقیقات بیشتر هستیم تا نشان دهیم MACS چگونه با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است، این تحقیقات می تواند در آینده به راه های جدیدی برای پیشگیری و درمان دیابت نوع 2 در افراد مبتلا بهMACS ، منجر شود. اگر MACS دارید وبا توجه به خطر ابتلا به دیابت نوع 2، مهم است که با پزشک عمومی یا متخصص غدد خود صحبت کنید.

پروفسور Arlt، افزود: اکنون که ما ثابت کردیم MACS یک عامل خطر مهم برای فشار خون بالا و دیابت نوع 2 است، تحقیقات ما بر روی سه حوزه اصلی متمرکز خواهد شد: ابتدا، ما می خواهیم بررسی کنیم که MACS چگونه با این افزایش خطر مرتبط است، به عبارت دیگر چگونه کورتیزول اضافی بر متابولیسم انسان تأثیر می‌گذارد. دوم این که، ما در حال کار بر روی آزمایشی هستیم که می‌تواند در کلینیک برای تشخیص زودهنگام بیماران مبتلا به MACS در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت نوع 2 استفاده شود. سوم این که، ما راهبردهای درمانی جدید را برای کاهش این خطر در افراد مبتلا به MACS آزمایش می کنیم. هدف نهایی ما بهبود سلامت بسیاری از بیماران مبتلا به MACS است.

این تحقیق که تکمیل آن سه سال به طول انجامید، بخشی از EURINE-ACT است، که بزرگترین مطالعه ی آینده نگر، چند مرکزی و بین المللی است که تا به امروز بر روی بیمارانی انجام شده است که تومورهای آدرنال در آنها به تازگی تشخیص داده شده است. این تحقیق، اولین تلاش تحقیقاتی در نوع خود به لطف همکاری با یک شبکه بین المللی از مراکز تخصصی تومور آدرنال موسوم به شبکه اروپایی مطالعه ی تومورهای آدرنال (ENSAT) بود.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/01/220104095608.htm

 



[1]adrenal incidentaloma

[2]غدد فوق کلیوی یا آدرنال، غددی واقع در بالای کلیه ها که انواع هورمون ها را تولید می کنند.

[3]Mild Autonomous Cortisol Secretion